Köpvillkor

1. Generellt

Dessa köp- och leveransvillkor ("Köpvillkor") gäller för www.hemosjal.se ("Sajten") som ägs och driftas av CKAY Ecom AB ("HEM & SJÄL", "Vi", "Oss", "Vår").  
Köpvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på sajten av kunder som är bosatta i Sverige. I de fallen där kunden är bosatt i en annan medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land.
Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler. Du som kund hos oss har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.
Vid frågor kontakta oss via vårt kontaktformulär, så återkommer vi så fort vi kan. Vi har en målsättning att besvara ditt ärende inom 48 timmar under arbetsdagar.
  
1.1 Avtal om köp
Avtal om köp ingås när du väljer att registrera din beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan handla om en reservation, att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.
 
1.2 Åldersgräns
Vi ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.
 
1.3 Priser
De priser vi har på sajten är våra dagsaktuella priser inklusive 25% moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan, såvida du inte ändrar till företagsbeställning i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan avisering. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.
 
1.4 Felaktiga priser
Vi har många varor på sajten och i vissa enstaka och ovanliga fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.
 
1.4 Tillgänglighet
Vi strävar efter att ha så mycket som möjligt på vårt eget lager, men en viss andel av vårt sortiment är beställningsvaror. Så fort vi får din order gör vi en beställning hos vår leverantör. Om leveransen skulle bli försenad eller om produkten inte längre finns tillgänglig hos leverantören kommer vi att kontakta dig via E-post. I de fall produkten inte längre är tillgänglig kommer vi att kreditera ditt köp.
 
1.5 Garantier
Då vi är återförsäljare går vi efter tillverkarens rekommendationer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen. Du har självklart tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om den produkt du köt inte har garanti, se punkt 6 nedan.
 
1.6 Produktinformation och bilder
Vi reserverar oss för att produktinformation som finns på hemsidan kan vara felaktig på grund av tryckfel eller tekniska fel. Observera att produktbilder på hemsidan ibland kan skilja sig från verkligheten och inte alltid är en exakt återgivning av den riktiga produkten. Färger, material och utseende kan variera på grund av bildkvalitet och bildskärmsinställningar.
1.7 Information och kontaktuppgifter
Huvudkontor
HEM & SJÄL
CKAY Ecom AB
Elinebergsvägen 4B
256 59 Helsingborg
Sweden
 
Företagsinformation
CKAY Ecom AB
support@hemosjal.se
Org.nr 559463-8784

2. Leveranser

2.1 Leveransalternativ
Vi jobbar hela tiden på att erbjuda snabba, säkra och punktliga leveranser till konkurrenskraftiga priser. Detta är något som hela tiden utvecklas och förbättras. Vänligen gå till vår sida för leveransinformation för uppdaterad information om speditörer, priser och leveranstider.
 
2.2 Hanteringstid
För beställningar där alla produkter finns i lager har vi normalt en hanteringstid på 1-2 arbetsdagar innan de skickas med en speditör från vårt lager. Om produkten inte finns i lager gör vi först en beställning till vår leverantör. Så fort produkten åter är i lager gäller normal hanteringstid. Vid högtider och storhelger som till exempel julhandel och Black Friday kan hanteringstiden påverkas.
2.4 Leveranstider
På sajten kommunicerar vi förväntad leveranstid på respektive produktsida när det gäller beställningsvaror som vi inte har på lager. Dessa leveranstider varierar mellan olika leverantörer och kan förändras löpande. Vi kan inte påverka våra leverantörers leveranstid till vårt centrallager, men meddelar dig via E-post vid eventuella förseningar enligt punkt 2.5 nedan.
Vänligen besök vår sida för leveransinformation för att se leveranstider för alla våra fraktalternativ och speditörer. Notera att vi inte kan lämna några garantier för våra leverantörers leveranstider till vårt centrallager.
 

2.5 Aviseringar och bekräftelser

2.5.1 Orderbekräftelse
Efter genomförd beställning får du kort därefter en orderbekräftelse med information om ditt köp, samt aktuell lagerstatus för alla orderrader.
 
2.5.2 Uppdaterad leveransinformation
Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via E-post så fort vi har fått ett nytt förväntat leveransdatum från vår leverantör. Detsamma gäller om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantör.
 
2.5.3 Leveransbesked
När din order skickas från vårt lager får du sedan ett leveransbesked via E-post. I leveransbeskedet finns en spårningslänk så att du kan följa din beställning hela vägen hem till dig eller till ett ombud.
 
2.5.4 SMS-avisering
Slutligen blir du aviserad via SMS när ditt paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig en hemleverans.
 
2.6 Delleveranser
I Sverige tillämpar vi delleveranser som standard. Detta gäller enbart beställningar där delar av ordern inte finns i lager och måste beställas från leverantör. I dessa fall kommer du alltså att få flera leveranser.
 
2.7 Leveransförseningar, ersättningskrav och försäkringar
När din beställning lämnat vårt lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och vi kan ej lämna någon leveransgaranti. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar som orsakats av våra leverantörer eller av fraktbolag efter upphämtning på vårt centrallager. Om din beställning vid hemleverans saknas utanför dörren trots leveransbesked från logistikpartner så ber vi dig upprätta en polisanmälan om stöld så skickar vi ut en ny vara till dig eller återbetalar dig för ditt köp.
 
2.8 Skrymmande gods och hemleveranser
Vid beställning av möbler eller andra produkter som är skrymmande och inte ryms hos ett postombud erbjuder vi hemleverans. Hemleveranser innefattas normalt sett inte av våra erbjudanden för fri frakt. Vänligen se vår separata sida för leveransalternativ för detaljer, priser och uppdaterad information om hemleveranser av skrymmande gods.
 
Möbler eller andra större/skrymmande inredningsartiklar är svårare att hantera för logistikföretag samt ombud, detta ofta då det rör sig om utrymmeskrävande varor. Detta innebär att varan upptar mer plats av olika anledningar, vilket i sin tur påverkar fraktkostnaden för samtliga parter i logistikledet. Logistikbranschen arbetar för fullt med att förbättra processerna vid hantering av tyngre/skrymmande varor så att upplevelsen blir så smidig som möjligt genom hela kedjan fram till dig som kund.
 
2.9 Ej uthämtat paket / ej mottagen hemleverans
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 14 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig minst 350 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett "ej uthämtat paket" och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.
Om din beställning vid hemleverans saknas utanför dörren trots leveransbesked från logistikpartner så ber vi dig upprätta en polisanmälan om stöld så skickar vi ut en ny vara till dig eller återbetalar dig för ditt köp.
  • Vid outhämtade paket/leveranser av standard storlek/tyngd debiteras 350 kr.

3. Betalning

3.1 Generellt
I Sverige erbjuder vi Klarna Checkout ("Klarna") som betalningssätt. Klarna i sin tur erbjuder flera olika alternativ för dig som kund att genomföra din betalning. Klarna presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.
Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du har identifierats uppvisar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.
 
3.2 Betalningsalternativ
3.2.1 Faktura
Vi erbjuder genom Klarna möjligheten att betala inom 30 dagar efter ditt köp eller direktbetalning. I vissa fall kan betalningsfristen vara ännu längre, men då mot en extra avgift. Din faktura aktiveras och skickas till dig via den mejladress som du uppgav vid köptillfället. Fakturan skickas samtidigt som din beställning skickas från vårt centrallager. Om din order är skickad som en delleverans så skickas en delfaktura till din E-postadress via Klarna.
 
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller E-post. För fullständiga villkor för fakturabetalning, vänligen klicka på länken "Villkor" i kassan efter du valt faktura som betalningsmetod.
 
3.2.2 Delbetalning
Du kan välja att dela upp din betalning på flera betalningstillfällen mot en fast månadsavgift samt en räntekostnad. Vänligen besök Klarna för detaljerade villkor för detta.
 
3.2.3 Direktbetalning
Med Klarna betala direkt kan du genomföra en betalning från ditt bankkonto. Klarna delar aldrig dina bankuppgifter med någon förutom din bank. Betalning med autogiro erbjuds kunder efter en godkänd kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning inhämtas. Normalt dras pengarna från ditt konto två bankdagar efter att vi hanterat din beställning, vanligtvis när varorna skickas av oss. Du kan läsa mer om när pengarna dras från ditt bankkonto och vad som gäller för din betalning i Klarnas villkor för autogiro.
 
3.2.4 Bankkort
I Klarna Checkout kan du även välja att betala direkt med något av följande bankkort: VISA, Mastercard, American Express.
 
3.3 Återbetalningar
När vi har mottagit, behandlat och godkänt din retur så återbetalar vi dig. Vi bekostar din returfrakt. Villkor och hanteringstid för detta hanteras separat under punkten 5 nedan. En bekräftelse skickas då via E-post och en återbetalning görs alltid till samma betalkort som användes när du slutförde sitt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig via E-post för vidare information gällande återbetalningen.
 
4. Presentkort och rabattkoder
I kassan på sajten har du möjlighet att fylla i en kod för presentkort och/eller rabattkod.
 
4.1 Generellt om presentkort
Du kan köpa presentkort hos oss. Presentkort levereras digitalt via E-post. Presentkorten kan köpas med ett värde av valfritt belopp mellan 100 - 5000 kr och kan lösas in i kassan. För köp av presentkort kontakta oss genom vårt kontaktforumlär eller skriv till oss på support@hemosjal.se
. 
4.2. Giltighetstid för presentkort
Våra presentkort är giltiga två år efter aktivering.
5. Ångerrätt och returer
Om du inte är nöjd med ditt köp har du 30 dagars returrätt från dagen du mottagit din beställning. Om din beställning levererats i flera omgångar gäller datumet för respektive produkt och leverans. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
 
5.1 Ångerrätt
5.1.1 Ångra beställning som ej hanterats
Om du vill utnyttja din ångerrätt och hantering av din order ej påbörjats kan du häva ditt köp. Om din order dellevereras och du vill utnyttja ångerrätten på den del av din order som ännu inte hanterats av vår lagerpersonal kan du också häva den delen av ditt köp.
Du kan också ta bort produkter från din order efter den lagts, förutsatt att hantering av dessa inte påbörjats. För att häva din order eller ta bort produkter från den, vänligen kontakta vår kundtjänst.
 
5.1.2 Ångra beställning efter leverans
Om du vill utnyttja din ångerrätt på en order efter lagerhantering har påbörjats, så måste du ta emot ordern för att sedan returnera den till oss på vanligt vis. Om du inte hämtar ut ordern kommer den behandlas som en icke uthämtad order enligt punkt 2.9 i köpvillkoren
 
5.1.3 Giltighet
Avbeställning är ej giltig förrän du fått en bekräftelse från oss via E-post eller telefon.
 
5.2 Returer
Skulle du inte vara nöjd med varan så kan du skicka tillbaka den till oss och få pengarna tillbaka. Ta kontakt med oss så hjälper vi dig med din retur. Vi bekostar även din returfrakt. 
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
Vid retur ska varan skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från det datum då du begärt en retur.
 
5.3 Varornas skick
Du har rätt att packa upp och kontrollera produktens finish och funktion. Varorna måste vara i ursprungligt skick och packade i originalförpackning då de returneras till oss. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Produkten måste vara i oförändrat skick och till exempel ej monterad om produkten du beställt kräver montering.
 
5.4 Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig. Vi gör bedömning vid varje unik retur om storlek på avdraget, men minsta avdraget är 250 kr.
 
5.5 Returkostnad
Om du vill returnera din beställning så kontakta oss så skickar vi en retursedel, vi kommer inte att debitera dig för returkostnaden.
 
5.6 Transportansvar
Transportansvar innebär att du ansvarar för att din försändelse kommer fram hel till oss. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det väldigt viktigt att du märker paketet med RETUR för att undvika extra kostnader.
5.7 Hanteringstid
Från att din retur ankommit till vårt lager reserverar vi oss en hanteringstid på upp till 20 arbetsdagar för att inspektera produktens skick och registrera produkterna som returnerade.
 
5.8 Återbetalning
Vi genomför återbetalningen efter hanteringstiden och när din retur är registrerad och godkänd av vår lagerpersonal. Det tar därefter normalt 5-7 bankdagar innan Klarna har återbetalat pengarna till ditt konto. En bekräftelse skickas via E-post och en återbetalning görs alltid till samma betalkort som användes när du slutförde sitt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig på din E-postadress för vidare information gällande återbetalningen.
5.9 Retur av specialbeställning
Returrätten gäller ej specialbeställningar. En order är en specialbeställning om det rör en vara som inte finns på hemsidan, till exempel om du kontaktar kundtjänst för att köpa en reservdel till en produkt. Du kommer bli informerad av kundtjänst i förhand om din order räknas som en specialbeställning.
 

6. Reklamationer

6.1 Allmänna villkor
Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis där felaktigheten/defekten tydligt framgår.
 
Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer vid reklamationer och tvister. Läs mer under punkt 8.
 
Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader som kan kopplas till returen, inklusive all frakt.
 
6.2 Tillvägagångssätt
Skulle du inte vara nöjd med varan eller om den har gått sönder i leveransen så önskar vi att du skickar in bilder på defekten tillsammans med ditt ordernummer via kontaktformuläret. Så fort vi mottagit detta så kommer vi att återkomma till dig med ett svar i ditt ärende.
 
6.3 Avgifter
Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst om vi bedömer att en retur är nödvändig. (I vissa fall behövs ingen retur av den defekta produkten.) När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således ingen returfrakt för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.
 
6.4 Frågor och svar
Hos vår kundtjänst har vi samlat vanliga frågor och svar om just reklamation. Vänligen gå igenom dessa innan du kontaktar oss eller sätter igång en reklamationsprocess.
 

7. Integritetspolicy

Vi värnar om din integritet. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss samt vilka rättigheter du har. Detta behandlas särskilt i vår integritetspolicy.
 

8. Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundtjänst via kontaktformuläret här. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Kontaktuppgifter:
 
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
 http://www.arn.se
 
Europeiska kommissionen har också en hemsida som kommer att underlätta för konsumenter och näringsidkare att lösa tvister genom ett online system (ADR/ODR) Alternative or Online Dispute Resolution. Plattformen finns tillgänglig här.
 

9. Force Majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.